TMMOB Çevre Mühendisleri Odası
TMMOB
Çevre Mühendisleri Odası
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİNE İLİŞKİN İŞYERİ TEHLİKE SINIFLARI TEBLİĞ TASLAĞI

 

Taslağın Geneli Üzerindeki Görüş ve Değerlendirme

Teklif

Taslak tebliğin Dayanak maddesi olan 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunun 9 uncu maddesi, işyeri tehlike sınıfından söz etmekte ve tespitte de o işyerinde yapılan asıl iş dikkate alınır denmektedir  Kanuna dayalı olarak hazırlanan taslak tebliğ de de tehlike sınıfı,  işyeri ve o işyerinde yapılan asıl iş dikkate alınarak belirlenir denilerek NACE kodları dikkate alınarak 3 sınıf tehlike belirlemesi yapılmıştır.

 

Oysa bir iş yerinde yapılan asıl iş az tehlikeli olabilir. Bunun yanında yapılan başka bir iş ise çok tehlikeli olabilir. Bu bağlamda işyerinde yapılan asıl işin dikkate alınarak tehlike sınıfının belirlenmesi anlamlı değildir.

 

Burada temel nokta tehlikenin işyeri ile sınırlandırılmış olması olup, iş Sağlığı Güvenliği açısından esas olan yapılan işin tehlikeli olup olmamasıdır. Örneklendirmek gerekirse 2625 ID kodlu mühendislik ve danışmanlık hizmeti sunmak için işin yapıldığı sanayi ve imalat noktasına gidilmesi gerekmektedir. 2636 ID için ise analizin yerinde yapılması söz konusudur. İşin tehlikesi faaliyetin yürütüm noktasındaki tehlike ile doğrudan bağlantılıdır.  İşyeri tehlike sınıfı tehlikeli olarak belirtilen bir işyerinde ölçüm sırasında bacadan düşerek hayatını kaybeden bir meslektaşımız vardır.

2625

5

71.12.08

Sanayi ve imalat projelerine yönelik mühendislik ve danışmanlık faaliyetleri (haddehaneler, farineriler, ulaşım araçları, sanayi makineleri, vb.)

Az Tehlikeli

2636

5

71.20.08

Su, hava vb. kirliliği konularında teknik test ve analiz faaliyetleri

Tehlikeli

 

Kanunun Tanımlar başlıklı 3. maddesinde tehlike sınıfı tanımı, yapılan işin özelliği ile başlayarak işyeri için belirlenen tehlike grubu olarak tanımlanmaktadır. Tehlike tanımı yine işyerinde zarar veya hasar verme potansiyeli olarak tanımlanmaktadır. Sadece bu tanımlardan yola çıkarak bile aslında işyeri tehlike sınıfının belirlenemeyeceği ortadadır.

 

Kaldı ki, işyerinin az tehlikeli, tehlikeli ve çok tehlikeli biçiminde tanımlanır olması İş Sağlığı Güvenliği açısından İSG uzmanı ve İş yeri hekimi çalışma sürelerini belirlemek dışında bir amaca hizmet etmiyor olması taslak tebliğ ve dayanak kanunun bu açıdan iş sağlığı ve güvenliğini sağlanmaktan ne denli uzak olduğunu ve kanunun amaç maddesinin de yerine getirilemediğini ortaya koymaktadır.

 

Tehlikeli ve Ağır İşler Tüzüğünün ne olacağı, yerine ne getirileceği net değildir. Az tehlikeli, tehlikeli ve çok tehlikeli işlerde çocuk, genç ve kadın işçi çalıştırılması konusunda nasıl bir düzenleme olacağı net değildir. Düzenlenmesi gereken temel noktalar bunlardır.

İşyeri tehlike sınıfının belirlenmesi anlamlı bir çalışma değildir.

 

İşyeri tehlike sınıfı yerine yapılan işin tehlikesinin belirlenmesi daha doğru bir yaklaşım olacaktır.

 

 

 

 

Taslak Maddesi

Görüş ve Değerlendirme

Teklif

MADDE 2 – (1) İşyerinin tehlike sınıfının tayininde o işyerinde yapılan asıl iş temel alınır.

 

Bir iş yerinde asıl işin yanı sıra farklı işler de yapılabilmektedir. Esas olan işyeri değil yapılan işin tehlike durumu söz konusudur. Bir işyerinin asıl işi daha düşük tehlikeli olabilir ancak asıl işi yürütmek için gerekli tali işin kaza durumunda yol açacağı şiddet sebebiyle tehlikesi daha fazla olabilir.

MADDE 2 – (1) İşyerinin tehlike sınıfının tayininde muhtelif işlerin yapılması durumunda o işyerinde yapılan asıl tehlike sınıfı yüksek iş temel alınır.

29.08.2012 00:00
Okunma Sayısı: 4041