TMMOB ÇEVRE MÜHENDİSLERİ ODASI İZMİR ŞUBESİ 11.GENEL KURULUNA GİDERKEN...
Değerli Üyemiz,
TMMOB Çevre Mühendisleri Odası İzmir Şubesi 11. Olağan Genel Kurulu ile ilgili basın açıklamamız aşağıda belirtilmiştir. Bilgilerinize sunarız.
Saygılarımızla
TMMOB Çevre Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
BASINA VE KAMUOYUNA
TMMOB
ÇEVRE MÜHENDİSLERİ ODASI İZMİR ŞUBESİ
11.GENEL KURULUNA GİDERKEN...
TMMOB Çevre Mühendisleri Odası İzmir Şubesi Genel Kurulu, 25-26 Ocak 2014 Tarihlerinde gerçekleştirecektir. Ayakkabı kutularından milyon euroların, tır ve otobüslerden mühimmatların çıktığı, devlet kurumlarının birbiriyle çatıştığı, gücü elinde tutanların kendi oluşturdukları yasallığa bile uymadığı bir dönemde Şubemizin genel kurulunu yapıyoruz. Yolsuzluk iddialarının yönetim kademesinin en üst sıralarına dek uzandığı bu günler, aynı zamanda demokrasinin en önemli temellerinden olan kuvvetler ayrımı ilkesinin de tamamen yok edilmek istendiği bir döneme işaret ediyor.
Uzun yıllardır egemen kılınan ve çağdaş, katılımcı demokrasi ile hiçbir ortak noktası olmayan bu yönetim anlayışı nedeniyle ülkemizin su kaynakları kirletilmiş, orman alanları talan, tarihi zenginliklerimiz tahrip edilmiş, kentsel dönüşüm süreçleriyle kent yoksulları yerlerinden edilmiştir. Bu adaletsiz ve bilim dışı politikalara karşı çıkan TMMOB ve Odamız yasal düzenlemelerle bakanlıkların denetimine alınarak işlevsizleştirilmeye çalışılmıştır.
2013 Mayıs ve Haziran aylarında İstanbul`da Taksim Gezi Parkı`nın yok edilerek yapılaşmaya açılmasına yönelik girişimlere karşı yurttaşlarımızın geliştirdiği ve kısa sürede tüm ülkeye yayılan gösteriler, doğal varlıklarımızın korunmasına yönelik toplumsal bir refleksin ifadesi olduğu kadar, aynı zamanda buyurgan ve antidemokratik yönetim anlayışına duyulan bir tepkinin de sonucudur.
Gezi Parkı ile başlayan süreç bir kez daha ve açık bir şekilde çevre sorunları ile toplumsal sorunlar arasında ayrılmaz bir ilişki olduğunu, çevrenin korunmadığı bir demokrasi olamayacağı gibi, demokrasinin olmadığı bir ülkede de çevrenin korunamayacağını göstermiştir.
Çevre Mühendisleri İzmir Şubesi olarak 25-26 Ocak 2014 tarihlerinde gerçekleştireceğimiz 11. Olağan Genel Kurulumuz öncesinde Türkiye`nin Çevre Profili ile ilgili değerlendirmelerimizi sizlerle paylaşıyor ; örgütlü birliğimizi güçlendirerek, ülkemizi adalet, eşitlik, barış ve bilim temelinde yeniden kurmak, insanımıza, doğamıza, yaşamımıza sahip çıkma inancımız ve kararlılığımızı bir kez daha dile getiriyoruz.
TÜRKİYENİN ÇEVRE PROFİLİ
1982 Anayasanın 56. Maddesinde herkesin sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama hakkına sahip olduğunu, çevreyi geliştirmek, çevre sağlığını korumak ve çevre kirlenmesini ödemenin devletin ve yurttaşların ödevi olduğunu belirtmektedir.
Ülkemizde Çevre Kanunu`nun yayımlanmasının üzerinden 29, Çevre Bakanlığı`nın kuruluşunun üzerinden ise 20 yıl geçmiş bulunuyor. Çevre Kanunu`nun yayımlanması sonrası arka arkaya Hava Kalitesinin Korunması (1986), Su Kirliliği Kontrolü (1988), Katı Atıkların Kontrolü (1991), Çevresel Etki Değerlendirmesi (1993) ve Tehlikeli Atıkların Kontrolü (1995) Yönetmelikleri yayımlanıyor. Çevre Kanunu`nun yayımlanmasından bu yana geçen süre zarfında yayımlanan yönetmelik sayısı 40`a ulaşmış durumda.
1991 yılında kurulan Çevre Bakanlığı 12 yıllık bir faaliyet döneminden sonra 2003 yılında Çevre ve Orman Bakanlığı`na dönüştürülüyor. 2011 yılına gelindiğinde ise, Çevre ve Orman Bakanlığı ikiye ayrılarak Orman ve Su İşleri Bakanlığı ile Çevre ve Şehircilik Bakanlığı kuruluyor. Böylelikle çevre yönetiminin en önemli unsurlarından birisi olan kurumsal süreklilik, bakanlığın sürekli olarak değişen, birleşen- ayrışan yapısıyla, ortadan kalkıyor, Çevre Bakanlığı önce Orman Bakanlığı`nın, günümüzde ise Bayındırlık Bakanlığı`nın bir alt bileşeni haline geliyor.
Çevre Bakanlığı`nın sürekli değişen bu yapısı ile birlikte dikkat çeken bir husus da, çevre mevzuatında gerçekleştirilen sürekli değişikliklerdir. Çevrenin korunmasının, ekonomik gelişmenin önünde bir engel olduğu ön yargısının ülke yönetiminde hakim olması, çevre mevzuatında da bitmek bilmeyen bir değişiklikler sürecine yol açmaktadır. Özellikle, çevre mevzuatına hayatiyet kazandıran yönetmeliklerde yapılan değişikliklerin çokluğu ve bu değişikliklerin mevcut yönetmelik hükümlerinin gevşetilmesi şeklinde gerçekleştirilmesi dikkat çekicidir. Bu konuda bilhassa Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği`nde ve 2004 yılı sonundan itibaren Su Kirliliği Kontrolü Yönetmeliği`nde yapılan değişiklikler örnek oluşturmaktadır.
Ülkemizde çevrenin korunması ve çevre yönetimine verilen önemin en önemli göstergelerinden birisi de çevrenin korunması konusunda görevlendirilen bakanlıklara bütçeden ayrılan paylardır. 350 milyar 898 milyon TL.`lık 2012 yılı bütçesinde, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı`na ayrılan pay 292.8 milyon TL, Orman ve Su İşleri Bakanlığı`na ayrılan pay ise 1 milyar 846 milyon TL`dır. Her iki bakanlığın toplam bütçeden aldıkları pay oranı ise sadece % 0.6 (binde altı) düzeyinde kalmaktadır. Sadece bu rakam bile ülke yönetiminde çevre sorunlarının ne derece bir önceliğe sahip olduğunu göstermektedir.
Çevrenin korunması amacıyla gerçekleştirilen politikalar, oluşturulan kurumsal yapılanmalar ve bunların yeterlilikleri konusunda daha iyi bir değerlendirme yapabilmek için, atık bertarafı konusunda bulunduğumuz noktaya ve doğal ortamların kalitesindeki değişimlere bakmak öğretici olabilir.
2012 yılı bahar aylarında Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından yayımlanan çevre istatistikleri, 2010 yılı sonu itibari ile atıksu arıtımı, katı atık bertarafı, tehlikeli atıklar gibi konularda ülkemizin performansını değerlendirecek verileri bizlere sunmaktadır.
TÜİK 2010 yılı atıksu istatistiklerine göre 2010 yılında ülkemizdeki 2950 belediyeye karşın yalnızca 326 atıksu arıtma tesisi bulunmaktadır. Bu 326 tesisten, Avrupa Birliği (AB) standartlarında arıtma yapan tesis sayısı ise 53 olup, 2010 yılında arıtılan 2.7 milyar metreküp atıksuyun 1 milyar metreküpü bu tesislerde arıtılmıştır. 2010 yılında üretilen evsel atıksu miktarının 3.6 milyar metreküp olduğu dikkate alınırsa, beledilerde üretilen atıksuyun % 62`sinin arıtıldığı, ancak AB standartlarında arıtılan atıksu oranının % 29 oranında olduğu ortaya çıkmaktadır.
İmalat sektöründe ise 2010 yılında üretilen 1.3 milyar metreküp atıksuyun 244 milyon metreküpünün yani, %19`unun arıtıldığı anlaşılmaktadır.
Katı atık bertaraf tesisleri sayısı ise, kentsel atıksu arıtma tesislerine göre çok daha düşüktür. TÜİK 2010 yılı çevre istatistiklerine göre, ülkemizdeki düzenli depolama tesisi sayısı 52, kompost tesisi sayısı ise sadece 5 adettir. 2010 yılında belediye nüfusunun ancak %56`sının atıkları düzenli depolama veya kompost tesislerinde bertaraf edilmektedir. Ülkemizde katı atıkların organik madde içeriğinin %50-55 oranında olduğu düşünülürse, kompost tesisi sayısındaki azlık ve bu konuda yerli teknolojiler üretilememesi ayrı bir değerlendirme konusudur.
2.3 milyon tonu madencilik sanayi ve 800 bin tonu imalat sanayi olmak üzere ülkemizde toplam olarak 3.1 milyon ton tehlikeli atık oluştuğu, bu atıkların %75`inin depolama tesislerinde bertaraf edildiği ifade edilmektedir. Son günlerde İzmir Gaziemir`de ortaya çıkan ve radyoaktivite içeren atıklar, Uşak ilimizde görülen sakat ve ölü kuzu doğumlarındaki artışlara ve geçtiğimiz yıllarda Kütahya`da faaliyet gösteren bir maden işletmesinin atık baraj seddelerinin çökmesine ilişkin haberler, madencilik ve sanayi sektöründe üretilen tehlikeli atıkların bertarafındaki önlemlerin ne kadar yeterli olduğunun bir göstergesi olarak değerlendirilmelidir.
Enerji ihtiyacının yaklaşık olarak %73`ünü dış kaynaklardan karşılayan ülkemizde, sera gazı emisyonlarında belirgin bir artış görülmektedir. 2010 yılı toplam sera gazı emisyonu 401,9 milyon tona ulaşarak, 1990 yılı değerine göre %115`lik bir artış göstermiştir. Kişi başına düşen yıllık sera gazı emisyonu miktarında da artışlar görülmektedir. 1990 yılında 3,39 ton/yıl olan kişi başına düşen sera gazı emisyonu miktarı 2010 yılında 5,51 ton/yıl mertebesine yükselmiştir.
Yukarıda, çevrenin çeşitli bileşenlerine ilişkin resmi istatistik rakamları ile verdiğimiz tablo aslında yapılan uluslararası çalışmalarla da destekleniyor. Yale ve Columbia üniversiteleri tarafından gerçekleştirilen ve ülkelerin doğal varlıkları ve çevreyi koruma konusundaki performanslarının değerlendirildiği Çevresel Performans İndeksi (EPI) çalışmasında Türkiye 132 ülke arasında ancak 109`cu sırayı alabiliyor.
Birleşmiş Milletler tarafından hazırlanan ve çevresel sürdürülebilirlikle eşitlik arasındaki sıkı ilişkiye ışık tuttuğu ifade edilen İnsani Gelişim Raporu`nda ise ülkemiz 173 ülke arasında 92`ci sırada yer bulabiliyor.
Oysa, nüfusuyla ve ekonomisiyle dünyanın en büyük 18`nci ülkesi olan ülkemizin, çevre kalitesinin korunması ve geliştirilmesinde de benzer bir konumda olmasını beklemek gerekir. Ancak görülüyor ki eklektik mevzuat düzenlemeleri, sürekli değişen kurumsal yapılar ve bilimsel ilkelerden uzak yönetim anlayışlarıyla doğal varlıkların korunması ve insani gelişimin sürdürülmesi mümkün olamamaktadır.
TMMOB Çevre Mühendisleri Odası İzmir Şubesi olarak; ülkemizde ve kentlerimizde doğal varlıklarımızın korunarak geliştirilmesini yaşamsal bir olgu olarak değerlendiriyoruz. Çevre korumanın en kalıcı teminatı olarak sosyal gelişimin sürekli kılınması ve katılımcı çağdaş bir yönetim anlayışının hayata geçirilmesinin önemini bir kez daha vurguluyor, yurttaşlarımızın esenliği ve doğal varlıkların korunmasını esas alan yönetim ve çevre politikalarının hayata geçirilmesi konusundaki kararlılığımızı kamuoyu ile paylaşıyoruz.
Saygılarımızla
|