TMMOB Çevre Mühendisleri Odası
TMMOB
Çevre Mühendisleri Odası
3. KÖPRÜNÜN GELECEĞİ BU RAPORA BAĞLIRADİKAL GAZETESİ)

 

Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) sürecinden yönetmelikler gereği muaf tutulan 3. köprü için ÇED yerine çevresel ve sosyolojik etki değerlendirme raporu (ÇESD) hazırlanacağı ortaya çıktı. Çevre Mühendisleri Odası‘nın (ÇMO) sorusuna cevap veren Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı, "kredi temin sürecinde yabancı kreditörlerce istenen raporun hazırlık çalışmalarının sürdüğünü" belirtti. Bakanlığın verdiği bilgilerin içinden ilginç bir ayrıntı daha ortaya çıktı. Ağaç kesim işlemleri biten, yol açma inşaatları tüm hızıyla devam eden 3. köprü projesinin henüz kamulaştırma çalışmaları başlamadı. 

2.3 milyar dolar bekleniyor

İstanbul Boğazı‘nda Garipçe ile Poyrazköy arasında yapılması planlanan yeni köprünün ihalesini alan IC İçtaş-Astaldi ortaklığı 7 bankayla 2.3 milyar dolarlık niyet anlaşması yaptı. 3. köprü için ÇED raporu hazırlanmayacak ancak 7 bankanın talebi üzerine projenin çevresel ve sosyolojik etkilerinin yer alacağı ‘ÇESD‘ raporu düzenlenecek. 3. köprüyle ilgili bu önemli ayrıntı Çevre Mühendisleri Odası‘nın (ÇMO) Bilgi Edinme Hakkı kapsamında yaptığı başvurusu üzerine ortaya çıktı. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı‘na bağlı Karayolları Genel Müdürlüğünün verdiği cevapta şu ifadeler yer aldı: "Yap-İşlet-Devret yöntemiyle gerçekleştirilmek üzere yapılan ihale sonrasında, tüm detayları ile yeniden çalışılan güzergâh, otoyol yatay ve düşey geometri standartları, jeolojik ve jeoteknik yapı, kamulaştırma durumu, mevcut ve planlanan yollarla sağlanacak bağlantılar, ilgili kurumlardan alınan görüşler, çevresel etkiler ve estetik görünüş gibi kriterlere göre değerlendirilmiştir. Bu değerlendirme neticesinde otoyol projesinin belirli kesimlerde proje revizyonu gereği ortaya çıkmış ve güzergâh optimize edilmiştir... Finansmanının dış kaynakla gerçekleştirilmesi öngörülen projede, ÇED Yönetmeliği hükümlerinden muaf olmasına rağmen, kredi temin sürecinde yabancı kreditörlerce ÇED (ya da ÇESD) raporunun hazırlanması istenmekte olduğundan bu kapsamdaki çalışmalarımız devam etmektedir. Kamulaştırma işlemleri ve taşınmaz değerlemesi çalışması henüz başlamamış olup kamulaştırma bedelleri henüz tespit edilmemiştir."

Doğa ve vergi veren ödeyecek!

Çevre Mühendisleri Odası Yönetim Kurulu Başkanı Baran Bozoğlu:

  • "Yolun daha nereden geçeceği, hangi üstyapıları etkileyebileceği karara bağlanmış değil. Buna rağmen yol çalışmalarına devam edilmesi, ciddi çevresel ve sosyal riskler taşımakta, yeni çevresel felaketlerin ve güzergâh değişikliklerinin mümkün olduğunu ortaya koymakta. Kamulaştırma bedellerinin belirlenmemiş olması nedeniyle ülkemizin bütçesine, yani verdiğimiz vergilere ne kadar etki edeceği öngörülememekte. Ülkemizin en plansız ve en öngörüsüz projesi yeni sorunlara gebe olarak sürdürülüyor. Hükümet tarafından maden arama faaliyetlerine, 1997 öncesi projelere sağlanan ÇED muafiyeti bir an önce durdurulmalı ve hükümet yüzünü mühendisliğe, planlı çalışmaya, bilim ve tekniğe dönmelidir."

 

  • "Hükümet, Anayasa Mahkemesi ve Danıştay kararlarına rağmen Ilısu Barajı ve 3.köprüde Çevresel Etki Değerlendirme sürecinin işletilmemesi için sürekli değişiklikler yaptı. AKP hükümeti döneminde, ÇED Yönetmeliği‘ne Geçici 3. Madde konuldu ve 1997 yılından önce yatırım programlarına alınan projelerin, 1992 yılında ilk defa yayımlanan ÇED Yönetmeliğinden muaf tutulması sağlandı. Odamızın açtığı davalarda bu madde defalarca iptal edildi. Tüm bu manevralarla, halkın katılımım sağlayan, bilimselteknik bilgi üretmeyi ve kamuoyuyla paylaşmayı, görüşleri almayı hedefleyen Çevre Kanunu kapsamındaki ÇED süreci by-pass edildi."

 

06.09.2013 00:00
Okunma Sayısı: 570
Fotoğraf Galerisi