BASIN AÇIKLAMASI:TAM DA ŞİMDİ, ZEYTİNLİKLERİMİZİ KORUMAK ZAMANIDIR.
TAM DA ŞİMDİ, ZEYTİNLİKLERİMİZİ KORUMAK ZAMANIDIR.
Zeytinliklerimizin madencilik, enerji, petrol ve doğalgaz arama, jeotermal tesisler, sanayi, turizm, imar amaçlı talanına yönelik girişimler geçmişten günümüze gündemden düşmüyor. Anayasa ve de yasalardaki koruyucu hükümlere rağmen 2002 yılından beri sürekli gündeme gelen mevzuat değişiklikleri, doğayı ve tarımı korumaya duyarlı kesimlerin toplumsal mücadelesi ve hukuk mücadelesi ile defalarca yargı tarafından durduruldu.
En son, 2017 tarihli Maden Yönetmeliği`nin 115. maddesine, 1 Mart 2022 tarih ve 31765 sayılı Resmi Gazete`de yayınlanan değişiklikle eklenen fıkra, zeytinliklerimizin ölüm fermanıdır.
Anayasal Hukuk Devletinde "Normlar Hiyerarşisi"ne göre; Yasalar Anayasaya, Yönetmelikler ise Yasalara aykırı düzenlenemez.
Anayasa`nın 44. ve 45. maddeleri; tarımın, üreticinin ve tarımsal üretim alanlarının korunmasını düzenlemektedir.
1939 tarihli Zeytinciliğin Islahı ve Yabanilerinin Aşılattırılması Hakkında Kanun; zeytinliklerin korunmasını ve geliştirilmesini düzenlemektedir. Zeytinlik alanların daraltılamayacağını belirten Yasaya göre; zeytinliklerin 3 kilometre yakınında zeytin işleme tesisi dışında toz çıkaran hiçbir tesise izin verilemez.
2005 tarihli 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu; toprağın korunması, geliştirilmesi, tarımsal arazilerin çevre öncelikli sürdürülebilir kalkınma ilkesine uygun olarak planlı kullanımını düzenlemektedir. Yasa; zeytinlik gibi Dikili ve Özel Ürün arazilerimizi de korumaktadır.
2017 tarihli Maden Yönetmeliği zaten gerekli istisnaları madencilik lehine vermişken, 1 Mart 2022 tarihli yönetmelik değişikliği ile Ege`de ve de ülkemizin her yerindeki zeytinliklerimizin talanına normlar hiyerarşisine aykırı bir şekilde yeni bir yasal kılıf hazırlanmaktadır.
Yönetmelik değişikliği ile;
Tarım alanlarını, meraları, zeytinlikleri, ormanları korumak yerine enerji amaçlı kömür ve jeotermal faaliyetlerde belli şirketlere yönelik yeni imtiyazların gündeme getirilmesi kabul edilemez.
Değişiklikte yer alan "kamu yararı" kavramı geçmişteki olumsuz uygulamalar ortada iken zeytinliklerin geleceği adına ciddi bir tehlikedir ve kabul edilemez.
Faaliyetlerin bitiminde sahayı rehabilite ederek eski hale getirme taahhüdü, geçmiş uygulamalar dikkate alındığında işlevsizdir ve kabul edilemez.
Asırlık zeytinliklerin belli şirketlerin kârı için taşınmaya çalışılması ya da şekilsel yeni zeytinlik dikilmesi taahhüdünün bilimsel hiçbir açıklaması yoktur ve kabul edilemez.
Tarım ve Orman Bakanlığı`nın temel görevi zeytinlikleri koşulsuz korumak, zeytin ve zeytinyağı üretimini artırmak iken, bu görevini yok sayarak, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı`nın doğayı ve tarım alanlarını yok edecek uygulamalarına rıza göstermesi, aracılık yapması kabul edilemez.
Biz, aşağıda imzası bulunan kurum ve kuruluşlar olarak;
Bir yandan kamuoyunu doğru bilgilendirerek ülke düzeyinde toplumsal mücadelemizi sürdüreceğiz.
Diğer yandan eş zamanlı olarak yönetmeliğe karşı her türlü yasal yoldan mücadelemizi sürdüreceğiz
Yönetmelik değişikliği ile verilecek yeni izinler için de hukuki süreci işletileceğiz.
Kamuoyuna saygı ile duyurulur.
1) TMMOB Ziraat Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
2) Tarım Orkam Sen İzmir Şubesi
3) APİKO ve Çarık Derneği
4) Bademler Köyü Kalkınma Kooperatifi
5) Çeşme Çevre Platformu
6) Çeşme Ziraat Odası
7) Çevre Dostu Platformu
8) Çiftçi Sen
9) Çiğli Kent Konseyi
10) Dikili Kültür ve Çevre Platformu
11) DİSK İzmir Temsilciliği
12) Doğa Derneği
13) Ege Çevre ve Kültür Platformu-EGEÇEP
14) Ege Gastronomi Turizmi Derneği
15) Ege Kent Konseyleri Birliği
16) Ege Su Platformu
17) Ekolojik Tarım Organizasyonu Derneği
18) Foça Çevre ve Kültür Platformu
19) Foça Forum
20) Foça Organik Tarım Üretim Grubu
21) Güzelbahçe Kültür, Çevre ve Güzelleştirme Derneği
22) HAYKOOP
23) İmbat Kooperatifi
24) İzmir Atatürk Lisesi Mezunları Derneği
25) İzmir Çevre Gönüllüleri Platformu
26) İzmir Dersim Kültür ve Dayanışma Derneği
27) İzmir Kent Konseyi
28) İzmir Tarımsal Kalkınma ve Diğer Tarımsal Amaçlı Kooperatifler Birliği-İzmir Köykoop Birliği
29) İzmir Yaşam Alanları
30) İzmir Yeşil Gelecek Derneği
31) Karabağlar Kent Konseyi
32) Karaburun Kent Konseyi
33) Karşıyaka Kent Konseyi
34) Kemalpaşa Ziraat Odası
35) KESK İzmir Şubeler Platformu
36) Konak Kent Konseyi
37) Küçük Menderes Havzası Koza Hareketi Derneği
38) Menemen Ziraat Odası
39) Mordoğan Üretim ve Pazarlama Kooperatifi
40) Narlıdere Kent Konseyi
41) Ödemiş Kent Konseyi
42) Söke Çevre Platformu
43) Tarım Ekonomisi Derneği
44) Tarım Orman İş Sendikası-İzmir Şubesi
45) Tarım ve Gıda Etiği Derneği-TARGET
46) Tire Çevre Koruma ve Yeşillendirme Derneği
47) Tire Dağ Ürünleri Tarımsal Kalkınma Kooperatifi
48) TMMOB Çevre Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
49) TMMOB Gıda Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
50) TMMOB Harita ve Kadastro Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
51) TMMOB Jeofizik Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
52) TMMOB Kimya Mühendisleri Odası Ege Bölgesi Şubesi
53) TTB İzmir Tabip Odası
54) Turgutlu Çevre Platformu
55) Türkiye Ormancılar Derneği
56) Türkiye Ziraatçılar Derneği
57) Ulusal Tarım Gıda Birliği
58) Yeni Foça Forum
59) Doğanın Çocukları
60) TMMOB Malzeme ve Metalurji Odası İzmir Şubesi
61) TMMOB Şehir Plancıları Odası İzmir Şubesi