BAŞKANIMIZ SN. KENAN DOĞAN`IN 10 NUMARA YAĞ KULLANIMI İLE İLGİLİ 5 OCAK GAZETESİNDEKİ RÖPORTAJI...
çevre Mühendisleri Odası Adana Şube Başkanı Kenan Doğan açıkladı
Sadece çevreye değil ekonomiye de zarar istanbul‘da yaşanan ve can kayıplarına neden olan kazada 10 numara yağın neden olduğu iddiaları Türkiye‘de yeni bir tartışma konusu yaratmıştı.
Tüm ülkede, kullanıldığı bilinen 10 numara yakıtı ile ilgili 5 Ocak gazetesi olarak geçtiğimiz hafta bir araştırma yapmış ve konuyla ilgili olarak Çukurova Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Otomotiv Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Kadir Aydın‘dan detaylı bilgiler almıştık Halkın yararını gözetme ilkesi gereği 5 Ocak Gazetesi olarak üzerimize düşen görevi yerine getirmeye devam ediyoruz.
Ölümcül riskler var! Ekonomik getiri sağlamıyor Ülkemizde büyük ekonomik kayıplara neden oluyor olmadığı için egzozdan çıkan duman ve yağla birlikte partikiil maddeler ciğerlere yapışan solunum fonksiyonunu olumsuz etkileyen ölümcül rahatsızlıklara yol açabilen maddeler egzozdan çıkmaktadır.
Çevreye zararlarının korkutucu etkilerinden bahseden Doğan şunları kaydetti: "Şimdi yanmadan sonra egzozdan neler çıkıyor onlara bakmak lazım bu maddeler Karbonmonoksit, azotoksit, yanmamış hidrokarbonlar kanserojen madde partiküller içinde yanmamış kurum yakıt vaya karışıyor.
f A tanecikleri, bunlar direkt haBu kez 10 numara yağ ile ilgili olarak Çevre Mühendisleri Odası Adana Şube Başkanı Kenan Doğan‘m görüşlerini aldık.
ÇMO Başkanı Doğan‘dan Çarpıcı uyarılar Gazetemize 10 numara kaçak yakıtı ile ilgili açıklama yapan Çevre Mühendisleri Odası Adana Şube Başkanı Kenan Doğan, çarpıcı açıklamalarda bulundu. Şube Başkanı Doğan, "10 numara yakıtı bazı maddelerin bileşiminden oluşuyor. Oldukça akışkan bir özelliğe sahip. Bu yakıt motorine alternatif olarak düşük maliyetli olduğu tercih ediliyor." dedi.
"Düşük fiyatlı olarak tercih edilmesi belki ilk etapta ekonomik gibi görünse de yanma verimi düşük olduğu için uzun vadede motorinin verdiği yanma kalitesini vermediği için aslında büyük bir ekonomik getiri sağlamamaktadır." Açıklamalarını yapan Çevre Mühendisleri Odası Adana Şube Başkanı Kenan Doğan, " Ayrıca bu yakıt satış aşamasında merdivenaltı üretim olduğu için büyük bir vergi kaybı da olmaktadır. İzleme ve denetleme yetkisine sahip kurum ve kuruluşlar sadece çevresel açıdan değil ekonomik açıdan da ülkenin ekonomik kaybını önlemelidir.
Denetimler kesinlikle yetersiz Bu yakıt ekonomik anlamda büyük zararlar vermektedir ülkemize. Bu anlamda denetimler kesinlikle yetersiz. Çevresel boyutuna da değineceğim ama denetimler yetersiz izleme ve denetleme yetkisine sahip kurum ve kuruluşlar nasıl ki piyasadaki araçları egzoz emisyonundan geçiriyorsa kontrol ediyorsa bu yağı kullananlar özellikle otobüsler, kamyonlar, şehirlerarası halta şehir içi yolcu taşımacılığı yapan araçları da kontrol etmeliler bu araçların çoğu 10 numara yağ kullanıyor ya da kaçak mazot kullanıyor. On numara yağ neden kalitesiz ve verimi düşük? Çünkü standart olması gereken özelliklerde değil." diye konuştu.
Yanma aşamasında verim sağlamıyor Çevre Mühendisleri Odası Adana Şube Başkanı Kenan Doğan, " 10 numara denilen yakıt madeni yağ, atık motor yağları, hidrolik yağları ve çeşitli yağlara solvent gibi çeşitli incelticiler eklenerek yapılan bir karışım. Bunlar da yanma aşamasında verim sağlamıyor. Motorinin verdiği yanma verimi kesinlikle 10 numara yakıtıyla kıyaslanmayacak kadar çok yüksek bu nedenle aslında ekonomik değil. " dedi.
Ülkemizin bu yağın kullanımı nedeniyle büyük ekonomik kayıplar verdiğini hatırlatan Doğan, şöyle konuştu: "Ülkemiz bu sorun nedeniyle çok büyük ekonomik kayıplar veriyor çünkü vergi kaybı çok büyük. Bu yakıt neredeyse uzun yollarda bakkallara kadar düştü bu yakıtın satışı sadece petrol türevleri satan yerlerde değil piyasanın içinde bakkallarda manavlarda satılacak hale getirildi bu yakıt.
Bizim soluduğumuz hava farklı değil. Onların egzozundan çıkan dumandan da soluyoruz. Sadece oksijen solumuyoruz bu nedenle bu çıkan atıklar solunumla vücudumuza giriyor ve ölümcül risklere yol açıyor. Bu atıkların bir kısmını soluyoruz bir kısmı da atmosfere karışıyor. Şehrimize baktığınız zaman bunların zararını azaltacak kadar yeşil alan da yok bunlar da atmosferde hava kirliliğine neden oluyor.
Bu gazlar şehrimizin üzerine çöküyor 10 mınıara piyasada nasıl bu kadar ortaya çıkıyor?
Piyasaya çıkan araç sayısıyla orantıladığınızda yıllara göre araç sayısıyla yeni piyasaya çıkan araçlarla yakıt tüketimini orantıladığınızda aradaki açık çok fazla.
Peki çevresel açıdan nelere yol açıyor bıı yakıt?
Yanma verimi düşük. Tam yanma sağlamıyor. Tam yanma Hava kirliliği de mevcut coğrafi konumumuz itibariyle etrafımızda sıra dağlar var biliyorsunuz bıı gazlar uçup gitmiyor şehrin üzerine çöküyor. Hava kirliliğine neden olan etmenlerden biri zaten egzoz gazlarıydı on numara atıkları da ekstradan kirliliğe yol açıyor. Burada değineceğimiz diğer nokta zaten yeşil alan az Adana‘da. Kişi başına düşen yeşil alan yönetmeliklerde yer alan alanın çok çok altında. Gelişmiş ülkelerde bu alanlar bizim yönetmeliklerimizde yer alan resmi rakamların kat kat üstünde. "