TMMOB Çevre Mühendisleri Odası
TMMOB
Çevre Mühendisleri Odası
BU GEMİYİ DURDURUN

TMMOB Çevre Mühendisleri Odası Başkanı Baran Bozoğlu, içinde radyoaktif atık ve tehlikeli atık olan, Kuito adlı tankerin sökülmek üzere İzmir Aliağa‘ya gelmek üzere olduğunu söyledi.

Bozoğlu yaptığı açıklamada,  günlük 100 bin varil petrol işleme kapasiteli Kuito adlı tanker hakkında 2013 yılında inceleme yapıldığını ve olması gereken değerlerden 5 kat fazla radyoaktivite tespit edildiğini belirterek, ‘Türkiye‘ye girdikten sonra bu tankeri tekrar geri gönderme şansımız olmayacak‘ diye konuştu.

TÜRKİYE‘NİN ÇERNOBİL‘İ: GAZİEMİR FACİASI...

Geminin yola çıkmadan önce incelemesinin yapılmış olması gerektiğini belirten ÇMO Başkanı şöyle konıştu:

‘ 2012 yılında, İzmir Gaziemir‘de sökülen bir gemiden çıkan tehlikeli maddenin toprağa gömüldüğü tespit edildi. Bakanlık açıklamasında, bu atıkların üzerinin toprakla örtüldüğünü ve temizleneceğini açıkladı. Ancak orası hala temizlenemedi. O atıkları getiren geminin ne zaman yanaştığı, tam olarak hangi atıkları Türkiye‘ye bıraktığına ilişkin hala bilgi yok. Bu geminin de Türk karasularına girmeden önlenmesi gerekiyor. Biz gemi yola çıktığına, haberdar olduğumuzda ilgili birimlere duyuruda bulunduk ancak geminin rotası hala Türkiye‘ye yönelik olduğu için kamuoyuna duyurma kararı aldık.‘

Türkiye‘ye girmeden gemide inceleme yapılmasını isteyen ÇMO Başkanı, ‘Radyoaktif etki var mı, tehlikeli atık var mı? Bunlara dair inceleme yapılsın. Geminin Türkiye‘ye girişine ilişkin yasal izni olup olmadığına dair bile bilgi yok. Eğer izin verdilerse, neye göre verdiler? Eğer bu izin varsa, yetkililer bu izni kamuoyu ile paylaşsın. Eğer gemiye ilişkin, tehlikeli madde içermediğine ilişkin rapor varsa, bunu da yetkililer kamuoyu ile paylaşsın` dedi.

SUÇ DUYURUSUNDA BULUNACAĞIZ

Baran Bozoğlu, Oda olarak kendilerinin de inceleme yapmak istediklerinin kaydederek, ‘Öncelikle denetim yapılmasını, bizim de denetim yapmamıza izin verilmesini istiyoruz. Yapılacak denetimin sonuçlarının kamuoyu ile paylaşılmasını istiyoruz. Gemi inceleme yapılmadan Türk karasularına girecek olursa suç duyurusunda bulunacağımızı buradan açıklıyoruz‘ dedi.

Geminin içinde 100 bin tonluk petrol, pvc ve karbon gibi atıklar bulunduğu duyumunu aldıklarını ifade eden Bozoğlu, bu maddelerin Çevre Şehircilik Bakanlığının yayınladığı yönetmeliklere göre yasak olduğunu söyledi.

Günlük 100 bin varil ham petrol işleme ve 1.4 milyon varil depolama kapasitesine sahip gemi, 2000 yılından bu yana Angola açıklarında ham petrol işlemek üzere kullanılıyordu.

2014 yılında geminin sökülmesi için ihale yapılmıştı. İhale, ön temizliği yapılan geminin sökülmesini içeriyordu. Ancak Çevre Mühendisleri Odası‘nın incelemelerine göre, gemi ön temizliği yapılmış bile olsa, işlevi gereği hala yüksek miktarda tehlikeli madde, petrol atığı ve ağır radyoaktif madde içeriyor. Bu durum geminin tank tortu raporlarında da belirtiliyor.

AL GÜLÜM, VER GÜLÜM… 

Toplantının ardından 02 Şubat pazartesi günü İzmir Aliağa`ya giden ÇMO Başkanı, İzmir  Şube Başkanı Helil Kınay ile birlikte Gemi Söküm Bölgesinde basın açıklaması yaptı.

Gemi‘de yaklaşık 2 milyon metre uzunluğunda petrolle kaplanmış, çamur tortusu ile dolu boru yani tehlikeli atık bulunduğunu düşündüklerini söyleyen Bozoğlu, şöyle konuştu:

‘1979 yılında üretilmesi nedeniyle asbest oranının yüksek olduğu öngörülebilmektedir. Öte yandan, PCB içeren elektrik şalt malzemesi, transformatör, kondansatör gibi tehlikeli maddelerinde olduğu bilinmektedir. 

Elimizdeki Aralık 2013 tarihli rapora göre, radyoaktivite seviyesi doğal sınırın 5 katıdır. Raporda ayrıca detaylı inceleme yapıldığında bu miktarın çok daha fazla olacağı belirtilmektedir. Yani sadece uzaktan cihaz tutarak değil geminin ilgili yerlerinden numune alınarak radyoaktivite durumu belirlenmelidir.  Radyoaktivitenin değerlendirilmesi için TAEK ekipleri tarafından detaylı inceleme yapılması gerekmektedir. Söz konusu halk sağlığı, işçi sağlığı, doğa ve yaşamdır. 

DOSTLAR ALIŞVERİŞTE GÖRSÜN

Geminin temiz olduğuna dair Sea2Cradle ve Angola Bakanlığı‘ndan temiz raporu alındığı açıklandığını kaydeden Bozoğlu, ‘Sea2Cradle firması ISRA isimli derneğin üyesidir. Bu dernek de yine Aliağa‘daki söküm firmalarının oluşturduğu ve yönetiminde olduğu bir dernektir. Uluslararası, bağımsız bir kuruluş niteliği yoktur. Gemiyi elinden çıkarmaya çalışan Angola‘nın ise radyoaktivite ve tehlikeli atık konusunda uzman olduğunu söylemek mümkün değildir. Angola‘nın derdi gemiyi elden çıkartmaktır` diye konuştu.

GEMİDEKİ RADYOAKTİVİTE İHTİMALİ İHALE DOKÜMANINDA BİLE YAZMAKTADIR!

Bozoğlu, geminin ihale dokümanının 8. maddesinde açıkça radyoaktivite riskinden, aynı madde içerisinde radyoaktif maddelerin sökülmeleri ve konteynırlar ile Angola‘ya gönderilmesi gerektiğinden bahsedildiğini belirterek, ‘Ek olarak, Angola‘nın Kuito‘yu sökmek için alacak olan ülke ile radyoaktif atıkları geri alacağına dair anlaşma yapacağı belirtilmektedir. Bu bilgi kamuoyundan gizlenmektedir. Yaptığımız açıklamaya rağmen herhangi bir bilgi belge kamuoyu ile paylaşılmamıştır` dedi. 

Aliağa Liman Başkanı Levent Köleteli ve Çevre İl Müdürü Selahattin Varan ile de görüşen ÇMO Başkanı Bozoğlu ve İzmir Şube Başkanı Kınay, kaygılarını bildirerek, ellerindeki bilgileri paylaştı.  

Haberi izlemek için linklere gidebilirsiniz:

http://youtu.be/RShkLPZKkw0

http://youtu.be/NyQKZ1kMIss

http://youtu.be/iITCQz9tNVo

http://youtu.be/yQ3Q8neBcgI

http://youtu.be/RD1AyC0Yp6g

http://youtu.be/pjXVNSTN6AM 

http://youtu.be/68XpOskaOHY 

http://youtu.be/N3uHhAles3A 

30.01.2015 00:00
Okunma Sayısı: 124
Fotoğraf Galerisi