ÇED SÜRECİMİZ, DOĞAYI, TOPLUMU KORUYABİLMELİ
TMMOB İl Koordinasyon Kurulu tarafından 17 Aralık Cumartesi günü Çanakkale`de düzenlenen ve bölgeye yapılacak köprü ile otoyol projesini ayrıntılarının ele alındığı panelde, ÇED ve ÇED yönetmeliği hakkında konuştu. Bozoğlu, ÇED yönetmeliğinin 1993 yılında yayımlandığını ve sonrasında18 kez değiştirildiğini belirterek, Bu, çevre politikalarının hiçbir zaman uzun vadeli olmadığını göstermesi açısından çok önemli` diye konuştu.
ÇED sürecinden de söz eden ÇMO Başkanı, özellikle halkın katılımı toplantılarında yaşanan sıkıntıları dile getirerek örnekler sundu. ÇED`in bir taahhütler silsilesi olduğu şeklindeki bir ifade bulunduğuna da değinen Baran Bozoğlu şöyle devam etti:
Bu ifade yanlıştır. ÇED bilimsel bir çalışmadı, bir planlama sürecidir. Projelerin çevresel ve sosyal etkilerinin neler olabileceğini ve bu etkilerin nasıl önlenebileceğini tartışan bir planlama metnidir. Bilimsel, teknik temellere dayanması gerekir. Hiç kuşkusuz bilimsel bir komisyon tarafından değerlendirilmesi gerekir. Plansız bir proje yönetimi, plansız bir tesis, faaliyet süreci çevresel ve sosyal anlamda yıkıcı etkiler yaratmaktadır.
Yeni ÇED yönetmeliğine göre artık ÇED raporlarındaki verileri doğruluğu kontrol edilmeyecek.`
Uygulamada yaşanan olumsuzluklara Bartın örneğini veren ÇMO Başkanı, buraya yapılması planlanan termik santral izni henüz alınmadan, elektrik üretimi henüz başlamadan, elektrik taşıma hattı için onlarca ağacın kesildiğini söyledi. Yani olmayan bir termik santral için olan bir ormanın kesildi. Yine benzer olarak bir başka termik santral projesinde, bölgede bulunan fok balıkları yok olarak gösterildi` diyen Bozoğlu, çevre mühendisleri olarak her şeye karşı bir tutum sergilemediklerini, yapılan yanlışlara ve bilgi saklanmasına karşı olduklarını kaydetti.
Çanakkale Otoyol ve Köprü Projesi ÇED`i Eksiklikler İçeriyor
ÇED raporları için istenen araştırmaların bazılarının bölgelere göre farklılar içerdiğine de vurgu yapan Baran Bozoğlu, Çok benzer projelerden aynı araştırmalar istenmiyor` dedi. Bozoğlu şöyle devam etti:
Otoyol projesine gelecek olursak; bu yola ihtiyaç var mı, yok mu? Orası ayrı bir tartışma konusu ben bugün burada ÇED projesindeki yanlışlıklardan ve çelişkilerden bahsedeceğim. Bu otoyolun henüz tam güzergâhının belli olmadığını ÇED raporundaki ifadelerden anlıyoruz. Henüz güzergahı belli olmayan bir otoyolun ÇED raporu için ne kadar sağlıklı denilebilir?
Yine ÇED raporunda şu an tarım arazisi olan alanların iklim değişikliği nedeniyle kurak araziler olacağını bu sebeple yapılacak olan otoyolun tarıma bir etkisi olmayacağı söylenmiştir. Bu bilimsellikten çok uzak bir açıklamadır. Ayrıca 325 km uzunluğundaki yol için sadece 1 adet ekolojik köprü yapılması düşünülmüştür. Bu uzunlukta bir otoyolun sadece bir adet ekolojik köprüye ihtiyaç duyacak olması, yine bilimsellikten uzak ve gerçek dışıdır. Ayrıca rapor incelendiğinde flora-fauna üzerindeki etkisinin yeterince araştırılmadığı çok net bir biçimde gözlemlenmiştir. Aynı zamanda su kaynaklarının nasıl etkileneceği hakkında hiçbir bilgi, raporda bulunmamaktadır. Bu ve diğer birçok örnekten de anlaşılacağı üzere, bu artık bir otoyol projesinden de ileri, çevre ve insan sağlığının etkilendiği tartışmasıdır.`
Çanakkale Türkan Saylan Sosyal Tesislerinde yapılan, İda Dayanışma Derneğinin katılımcı olarak yer aldığı panelde ÇMO Başkanının yanı sıra, Çanakkale TMMOB İKK Sekreteri Prof Dr Türker Savaş, Kuzey Ormanları Savunması`ndan Selma Kambur, Şehir Plancıları Odası`ndan Hakan Karademir ve Çanakkale Zıraat Mühendisleri Odasından İrfan Mutluay konuşma yaptı.