HAYDARPAŞA GARI İÇİN 239. NÖBETİ TMMOB İSTANBUL İKK TUTTU
Varlık Fonu Yasası kapsamında özelleştirilmesi gündeme gelen ve özelleştirilmemesi için 219 haftadır önünde nöbet tutulan tarihi Haydarpaşa Garı için 21 Ağustos Pazar günü nöbeti TMMOB İstanbul İl Koordinasyonu tuttu.
"Haydarpaşa için nöbetteyiz!" diyerek Gar önüne gelen TMMOB üyeleri ve kent savunucuları sık sık, "Haydarpaşa gardır, gar kalacak", "Kültürel Miras satılamaz" sloganlarını attı. Koordinasyon üyeleri ve yaşam savunucuları dün Gaziantepte düzenlenen bombalı saldırıyı kınayıp, patlamada yaşamını yitirenler için bir dakikalık saygı duruşunda da bulundu.
Koordinasyon adına açıklama yapan TMMOB İstanbul İKK Sekreteri Cevahir Efe Akçelik, "Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan, Haydarpaşa Garı`nın, yüksek hızlı tren ve bölgesel trenler için kullanılacağını ve tren garı olarak hizmet vereceğini söyledi. Arslan`ın açıklamalarında yargı kararı ile iptal edilen ve yargı kararı nedeniyle bu yılın başında revize edilen, Haydarpaşa Garı ve yakın çevresi planlarının akıbeti, gar ve limanın arkasında bulunan saha ile ilgili de net bir bilgi yoktur" dedi.
Basın açıklamasının tam metni:
HAYDARPAŞA GAR MÜCADELEMİZ SÜRÜYOR!
"Haydarpaşa Gar Kurtuldu" haberlerine bir yenisi Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Arslanın açıklaması ile gündeme geldi.
15 Haziran 2016 tarihinde büyük infiala neden olan ve önlenen darbe girişiminin sıcaklığı içinde" .....onu da yapacağız, bunu da yapacağız...." Açıklamalarının ardından Çevre ve Şehircilik Bakanı Özhasekinin ardından Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Arslan, Haydarpaşa Garının, yüksek hızlı tren ve bölgesel trenler için kullanılacağını ve tren garı olarak hizmet vereceğini söyledi.
Bakan açıklamasında yargı kararı ile iptal edilen, yargı kararı nedeniyle bu yılın başında revize edilen Haydarpaşa Garı ve yakın çevresi planlarının akıbeti konusunda her hangi bir açıklama olmadığı gibi, aynı açıklamada gar ve limanın arkasında bulunan saha ile ilgili henüz net bir bilgi verilmedi.
Kamuoyunda 10 yılı aşkın süredir Haydarpaşa Garı ve yakın çevresinin 100 yılı aşkın süredir verdiği kamusal ve toplumsal hizmetin yaşamsal önemi nedeniylede sürmesi için "Toplum, Kent ve Çevre için Haydarpaşa Dayanışması" adı altında sürdürülen kararlı mücadelenin bir kazanımı olarak yapılan bu açıklamanın gerçekleşmesine yönelik henüz herhangi somut bir adım atılmamamıştır.
100 yılı aşkın geçmişinde tarihimizin önemli olaylarına sahne olan; Anadolunun batıya açılan kapısı konumuyla toplumsal belleğimizde çok özel bir yer edinmiş ve kamu mülkiyetinde ve kullanımında bulunan Haydarpaşa Gar binası, tarihi, kültürel değerleriyle İstanbul II Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulunun 21.08.1997 gün ve 4542 sayılı kararı ile "1. grup korunması gerekli kültür varlığı" olarak tescil edilmiş ve koruma altına alınmıştır.
2004 yılında Haydarpaşa Garı, Limanını çevresiyle birlikte kurvaziyer liman, ticaret ve turizm alanı olarak yağma ve yapılaşmaya açmak amacıyla İBB tarafından hazırlanan planları değerlendiren TC Kültür ve Turizm Bakanlığı İstanbul V Numaralı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu 26 Nisan 2006 gün ve 85 sayılı karar ile Haydarpaşa Garı ve Çevresi Kentsel ve Tarihi Sit Alanı olarak tescil ederek koruma altına almıştır.
12 yıl önce İmar Planları değişikliği ile 1 milyon m2 lik kamusal alanı endüstriyel demiryolu işlevinin dışına çıkartarak imar rantı elde etmeyi hedefleyen iktidar Haydarpaşa Garının restorasyonunun tamamlanması için gerekli hassasiyeti bugüne kadar göstermediği gibi, Ana hat trenleri 31 Ocak 2012den beri, banliyö trenleri ise 19 Haziran 2013 yılında durdurmuş ve bugün Başbakan olan dönemin Ulaştırma, Denizcilik ve Habrleşme Bakanı Binali Yıldırım durdurulan tren seferlerinin 2 yıl sonra hizmete gireceğini açıklamıştı. 3 yılı aşkın süre geçmesine rağmen hatlarda herhangi bir çalışma yapılmazken bugün ise herhangi bir çalışma başlamamışken banliyö hatlarının 2018 yılında hizmete açılacağı ifade edilmektedir.
Haydarpaşa Gar Ve Liman Alanı İle Geri Sahası (Harem, Haydarpaşa ve Kadıköy), coğrafik konumu, eskiden beri yüklendiği ulaşım yükü (Harem Otogarı, Haydarpaşa Limanı, Denizyolları, Toplu Taşıma Durakları ve Haydarpaşa Garı) ve barındırdığı mevcut kullanımlar (tarihsel merkez) itibariyle İstanbul Metropoliten Alanının en önemli odak noktalarından birini oluşturmaktadır. Bölge Anadolu Yakasındaki en uç indirme-bindirme ve aktarma noktası olması sebebiyle, iki yaka arasındaki deniz, kara ve demiryolu taşımacılığının metropol içindeki en merkezi iki bölgesinden biridir..
Bugün iptal edilen planların yerine Haydarpaşa Garı ve Çevresinin mevcut işlevinin korunmasına yönelik bir plan henüz söz konusu değildir.
Plan olmadığı gibi geçmişte yargı kararlarına, hukuka rağmen ulusal duyguları kullanan iktidar Haydarpaşa Gar ve Liman arazisi üzerinde yaptığı projeler ile 2020 olimpiyatlarına aday olmuş, 2014 yılında uluslararası kredi derecelendirme kuruluşları tarafından ülke notu düşürülünce Maliye Bakanı Mehmet Şimşek "bizim elimizde Haydarpaşa ve Milli Piyango var" diyerek Haydarpaşa Gar ve Liman arazisi için hükümetin rezerv alan olarak elinde tutmak istediklerini tüm açıklığı ile ortaya koymuştur.
Oysa İstanbulun ve ülkemizin Haydarpaşa Garına ihtiyacı vardır. Hızlı trenlerin yanı sıra ülkenin en uç sınırlarına kadar giden trenlerin, şehir içi taşımacılığının bir an önce başlatılması gerekmektedir. Bu konuda yeterli yargı kararı vardır. Ancak ne yazık ki Hükümet ve İBB, 2004 yılından bu yana süren mücadelemiz ile durdurulan rant projelerinin yerine bir yeni rant projesi ile karşımıza çıkmaktadırlar.
Haydarpaşa Dayanışması altında sürdürülen mücadeleler sonunda elde edilen kazanımların koruması ve Haydarpaşa Garı çevresi ile birlikte işlevini sürdürmesi için mücadelede kararlı olduğumuzu bir kez daha vurguluyoruz.
Kamuoyunun bilgisine sunulur.
Saygılarımızla,21.08.2016
TMMOB İSTANBUL İL KOORDİNASYON KURULU