KATI ATIKLARIN İKİLİ TOPLANMASINA İLİŞKİN DÜZENLEME GENELGE TASLAĞI KONULU, B.09.0.ÇYG.0.04.03-145SAYILI GENELGE TASLAĞI HAKKINDA TMMOB ÇEVRE MÜHENDİSLERİ ODASI OLARAK YAZILI GÖRÜŞÜMÜZ
Taslağın Geneli Üzerindeki Görüş ve Değerlendirme | Teklif | |||||||||
Geri kazanabilir kağıt,cam,metal vb. atıklar ile kompostlanabilir atıkların birbirinden ayrı toplanması büyük önem taşımaktadır.Mutfak atıkları ile temas eden kağıt vb. atıklar geri kazanılabilirlik özelliğini yitirmekte,nihai depolama alanlarına gönderilmek durumunda kalmaktadır.Taslağın hayata geçirilmesi ile atıkların büyük oranda geri kazanılması sağlanacak ve nihai depolama alanı ihtiyacı azalacaktır.
Bu noktada atıkların nasıl ayrılacağı önem taşımaktadır. Taslakta yer alan Ek 2 listesinde mutfak atıklarının yanı sıra yanabilen atıklar yer almaktadır. Yanabilen ve kompostlanabilir atıkların ayrı toplanması daha yerinde olacaktır.Bu nedenle atık listeleri baştan düzenlenmelidir.
Toplama sistemi yaş ve kuru olarak ayrılmalıdır. Yaş atıklar olarak tanımlanan grup sadece mutfak atıkları ve park-bahçe atıklarını içermeli, çocuk bezi, terlik gibi maddeler bu gruba dahil edilmemelidir. Bu haliyle yaş atıklar kompostlaştırmaya tabii tutulduğunda elde edilen son ürün tarımda kullanılabilir nitelikte olacaktır. Aksi halde elde edilen kompostun tarımda kullanılabilmesi zorlaşacak, son ürün değerlendirelemeyecek, düzenli depolama tesislerine gönderilmek zorunda kalınacaktır.
Geri kalan tüm atıklar kuru atık sınıfına sokulmalı ve kuru atıklar da kendi içerisinde ikiye ayrılmalıdır.İlk grupta geri kazanılabilir kağıt,karton,cam vb. atıklar,ikinci grupta ise geri kazanılmayacak olan yanabilir atıklar yer almalıdır.
Atıkların toplanmasında ayrı torbaların yanı sıra,ayrı konteynerlerin de oluşturulması özelikle çok katlı binalar için uygun bir yaklaşım olacaktır.
Sokak toplayıcılarının sisteme entegre edilmesi önemlidir.Bu noktada toplayıcıların konumu belirlenmelidir.Toplayıcıların dernek çatısı altında topladıkları atıkları belediye ya da lisanslı tesislere mi satması mı öngörülmektedir?
Sistem içerisinde belediyelerin,toplama ayırma ve geri kazanım tesislerinin rolü ve sorumlulukları belirlenmelidir.Lisanslı firma ve belediyeler arasında maliyet ve sorumluluklar tanımlanmalıdır.
Vatandaşın hangi durumlarda atıkların hangi konteynerlerde biriktireceği ya da getirme merkezine bırakacağı açıklanmalıdır. Genelge de ikili toplama için pilot uygulamalardan bahsedilmektedir. Ambalaj atıkları yönetimi açısından bakıldığında yüzlerce belediyede uygulanmakta olan yönetim planları mevcut olup bu kapsamdaki nüfus da milyonlarla ifade edilmektedir. Bu nedenle planlanan sistematiğin, özellikle 2005‘te yayımlanan "Ambalaj ve Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği"nden bugüne artan bir kapsamla sürdürülmekte olan çalışmaları da dikkate alarak geliştirilmesi gerekmektedir. Tariflenen Maddesel Geri Kazanım Tesisi (MGT) nin ne olduğu, mevcut Ambalaj Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği ile olan ilişkisi değerlendirilmelidir. Toplama Ayırma Tesisleri (TAT) ve Geri Dönüşüm Tesisleri (GDT) den tamamen bağımsız olarak getirilen bu tarifin yürürlükte olan uygulamaları ne şekilde etkileyeceği netleştirilmelidir. |
| |||||||||
Taslak Maddesi | Görüş ve Değerlendirme | Teklif | ||||||||
EK_1 Mavi Torba Muhteviyatı:
|
Kuru atıklar da kendi içerisinde ikiye ayrılmalıdır. İlk grupta geri kazanılabilir kağıt,karton,cam vb. atıklar,ikinci grupta ise geri kazanılmayacak olan yanabilir atıklar yer almalıdır. | EK_1 Mavi Torba Muhteviyatı:
| ||||||||
EK_2 Sarı Torba Muhteviyatı:
|
Sarı torbada yalnız yaş atıklar ve park bahçe atıkları toplanmalıdır. Bu haliyle yaş atıklar kompostlaştırmaya tabii tutulduğunda elde edilen son ürün tarımda kullanılabilir nitelikte olacaktır. Diğer yanabilir hacimli atıklar (Mobilya, tahtadan yapılmış malzemeler) ayrı olarak değerlendirilmelidir. | EK_3 Sarı Torba Muhteviyatı:
| ||||||||
6ncı maddenin (d) bendi | Atıkların kelimesi | Atıkları olarak değiştirilmeli | ||||||||
6ncı maddenin (d) bendi
| Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünden ulusal atık taşıma formu temin etmek ve ambalaj atıkları ile tehlikesiz atıklar hariç diğer atıkların taşınmasında bu formları kullanmakla, | Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğünden ulusal atık taşıma formu temin etmek ve ambalaj atıkları ile tehlikesiz atıklar hariç diğer atıkların geçici faaliyet belgeli/çevre lisanslı tesislere taşınmasında bu formları ve atık türüne uygun araçları kullanmakla, | ||||||||
2nci maddenin (b) bendi
| Atıkların bekletildiği alanın üzerinin kapalı olması | Tehlikeli atıklar için de tehlikesiz atıklar için de en az üç tarafının kapalı olması ve alanın içinde kör toplama kanalı ile sonlanan kuşaklama kanalının bulunması gerekir. Aksi halde bu Genelge ilgili Yönetmelik ve Tebliğ hükümlerine aykırı olur. |
*: Kirlenmiş, geri kazanımı mümkün olmayan
**: Getirme merkezlerine ücretsiz bırakılabilecektir. Büyük parçalar için belediye ALO
ATIK imkanlarından faydalanılacaktır.